Søk i innhold på nettsidene

Du er her

  • Hjem

Transportøkonomi

  • Stadtunnelen utredes på nytt

    LITT AV HVERT: Regjeringen har bestemt seg for å utrede den påtenkte skipstunnelen gjennom Stadlandet på nytt. Politikere og andre som har vært pådrivere for tunnelen som skal lede skipsfarten utenom det værutsatte, åpne farvannet ved Stadt, oppfatter det som en trenering.

  • Forlenget behov for bompenger ved Svinesund

    LITT AV HVERT: Redusert trafikk som følge av koronatiltakene betyr at innkrevingen av bompenger for passering mellom Norge og Sverige over Svinesund ligger an til å bli forlenget fra påtenkt opphør i oktober til et stykke ut i 2021.

  • Flypassasjertall på bunnivå

    LITT AV HVERT: Nye tall i dag fra den norske flyplasseieren Avinor og den svenske flyplasseieren Swedavia bekrefter hva som i ukevis har vært velkjent, at luftfartssektoren over hele verden lider under koronakrisen.

  • Lunsj med en forsker

    LITT AV HVERT: Forskere ved Oslo-baserte Transportøkonomisk institutt (TØI) er blant dem rundt om i verden som i disse koronatider arbeider annerledes enn før – noen av TØI-forskerne inviterer eksempelvis all verden til å overvære lunsjforedrag via nettet.

     

  • Byrådet i Oslo svikter de kollektivreisende

    Tiden med bred og tverrpolitisk enighet om den aller viktigste saken for oss som bor i Osloregionen er forbi. Den tok brått slutt på ettermiddagen torsdag 23. april 2020. Fire år, seks måneder og to dager etter at Raymond Johansen ble byrådsleder.

  • Fornyet livsgnist i Norwegian

    LITT AV HVERT: Etter flere ukers spenning – ville flyselskapet overleve eller havne i konkurs – synes det i dag klart at Norwegian kan satse på en fortsatt tilværelse i luften.

  • Svensk tommel opp for nattog Malmö–Köln–Brussel

    LITT AV HVERT: I en sluttrapport til Sveriges regjering fremholder Trafikverket at en første offentlig støttet satsing på nattog til Kontinentet bør skje på strekningen Malmö–Köln–Brussel.

  • Et budskap til Hareide om motorveier og fart

    I lys av samferdselsminister Knut Arild Hareides budskap om prioritering av klima og trafikksikkerhet må Hareide «avvise ideene om høyere fart og bygging av smal firefelts motorvei istedenfor to-/trefeltsvei med midtrekkverk», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget. «Noe annet ville vært oppsiktsvekkende», tilføyer han.

     

  • Korona-drevet vedlikeholdsløft langs kysten

    LITT AV HVERT: For å bidra til økonomisk aktivitet under koronakrisen vedtok Stortinget nylig å bevilge 100 millioner kroner ekstra til Kystverket, og nå er det klart hvordan pengene skal brukes.

     

  • Avinor utsetter investeringer

    LITT AV HVERT: Redusert trafikk og dermed bortfall av inntekter nå under koronakrisen har fått den statlige flyplasseieren Avinor til å redusere planlagte investeringer for 2020 med vel én milliard kroner.

     


Magasin for formidling av forskning fra TØI

Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, 
 E-post: ha@toi.no