Søk i innhold på nettsidene

Du er her

  • Hjem

Transportøkonomi

  • Har vi råd til selvkjørende biler?

    Selvkjørende biler blir dyrere enn dagens biler. Hvor mye dyrere vet vi ikke sikkert, men studier antyder 100 000–400 000 kroner dyrere (etter dollarkurs på 10 kr). Har vi råd til det, og er vi villige til å spandere så mye ekstra på en bil? Studier som er gjort til nå, tyder på at bare noen få vil kjøpe en selvkjørende bil som er så mye dyrere enn en konvensjonell bil.

  • Slik skal korona-millioner til riksveiene fordeles

    LITT AV HVERT: Etter at Stortinget før påske bevilget 600 millioner kroner til ekstra vedlikehold av riksveier, for å holde økonomien i live under koronakrisen, har Statens vegvesen avklart hvordan pengene skal brukes.

  • Bane, bil og båt før annen verdenskrig

    Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig. 

  • Norwegians samfunnsnytte

    DEBATT: «Skulle Norwegian forsvinne fra markedet, er det å betrakte som en rød løper for Ryanair, som vil skumme fløten og betjene de mest lukrative rutene, med distriktene som de store taperne», skriver Norwegians konsernsjef, Jacob Schram, i en tid da selskapet er hardt rammet av koronakrisen.

  • Kostnadssprekker truer jernbanesatsingen

    LITT AV HVERT: Regjeringen ser at store kostnadssprekker innen den pågående jernbaneutbyggingen gjør det usikkert om det planlagte tempoet her kan opprettholdes.

  • En hjelpende dansk hånd til veileverandører

    LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet fremskynder betalinger til private leverandører for å hjelpe dem i en tid da næringslivet sliter økonomisk som følge av koronaviruset.

  • Kollektivbransjen taper stort på korona, ber om hjelp

    LITT AV HVERT: Aktører innen kollektivtrafikken er blant de mange som ser store tap som følge av koronaviruset – og som ber myndighetene om kompensasjon for tapene.

  • Fornyet satsing på en nordeuropeisk megaregion

    LITT AV HVERT: Skandinaviske og nordtyske politikere satser på ny fart i et arbeid som kan resultere i «en grønn megaregion i Nord-Europa.»

     

  • De vil ha Erna Solberg på banen i fergetakst-striden

    LITT AV HVERT: Fire fylkeskommuner ber regjeringen og Stortinget om pengestøtte til å drive ned høye fergetakster som har skapt en protestbølge i kyst-Norge.

     

  • Mange muligheter – og vanskelige valg

    Ny teknologi, nye ideer, nye klimautfordringer, nye muligheter, nye løsninger … Utviklingen synes å gå fortere enn før i tiden, ikke minst i samferdselssektoren.


Magasin for formidling av forskning fra TØI

Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, 
 E-post: ha@toi.no