Søk i innhold på nettsidene

Du er her

  • Hjem

Transportøkonomi

  • Norsk luftfart: Konkurranse – monopol – konkurranse - ?

    Norwegian har angrepet SAS-monopolet. Men vil Norwegian klare seg - eller er det bare et tidsspørsmål før SAS igjen er i monopolsituasjon i luften? Forsker Jon Inge Lian går i denne artikkelen gjennom utviklingen i norsk luftfart etter at Color Air gikk konkurs, og reflekterer ut fra foreliggende teori og empiri om hva som kan tenkes å skje framover.
  • Mangelfull infrastruktur skaper problemer for næringslivet

    Køproblemer i vegnettet rundt de største byene og dårlig vegstandard er et betydelig  infrastrukturproblem for næringslivet i Norge. Også innen jernbanetransport og sjøtransport registreres det mangler. Næringslivet bruker store ressurser for å kompensere for manglende transportinfrastruktur. Dette  fremgår det av en ny stor undersøkelse utført ved Transportøkonomisk institutt.

  • Samferdselspolitikkens betydning for fylkeskommunen som regional utviklingsaktør

    Regjeringen ønsker å gjøre fylkeskommunen til en viktig regional utviklingsaktør, og har satt kniven på fylkeskommunenes strupe; synlige resultater skal vises raskt. Større frihet i disponeringen av de regionale og distriktspolitiske utviklingsmidlene samt større påvirkningskraft når det gjelder prioritering av riksvegnettet utenom stamvegene er viktige virkemidler som fylkeskommunen får til rådighet. Endringene som finner sted gir håp om en enklere, mer strategisk og helhetlig regional planlegging og gjennomføring
  • Skarpere lut må til for å gjenreise kollektivtrafikken

    Kreativitet er et nøkkelord. I tillegg bør man satse på full etableringsfrihet slik at det kan bli en effektiv konkurranse om kundene. Fylkeskommunene har vist sin utstrekkelighet og må kobles ut fra styringen av kollektivtrafikken, skriver to av kollektivtrafikkens nestorer, Hans Jacob Eide og Erling Sæther i denne artikkelen om hva som er nødvendig for å gjenreise kollektivtrafikken i Norge. Ny lovgivning og nye organisasjonsformer vil stå sentralt, og det vil måtte legges langt større vekt på direkte innsats overfor markedet.
  • RVU 2001: Lengre innkjøpsreiser og mer bilbruk

    Mens vi for 10 år siden i gjennomsnitt reiste fem kilometer for å gjøre våre innkjøp av dagligvarer, reiser vi nå åtte kilometer. Butikkdød i grisgrendte strøk er en viktig årsak til en økte reiselengden, men vi blir også stadig mer selektive i våre innkjøp, og velger oftere å kjøre til kjøpesenteret fremfor å gå til nærbutikken
  • RVU 2001: Arbeidsreisene strukturerer folks hverdag - og skaper trafikkproblemer

    Arbeidsreisene er sentrale i forhold til organiseringen av hverdagslivet, og samfunnsmessig har de store konsekvenser ved at de er dimensjonerende for kapasiteten i veg- og kollektivsystemet
  • RVU 2001: Offentlig ansatte reiser hyppig på kurs og konferanser

    Forretningsreiser for offentlig og privat ansatte varierer veldig. Mens nærmere halvparten reisene som offentlig ansatte gjør skjer i forbindelse med kurs og konferanser, er bare hver fjerde forretningsreise for privat ansatte en konferansereise
  • RVU 2001: Vi reiser fortere og lengre - og bruker fortsatt mest bil

    Det norske folk blir stadig mer mobile – og bilen blir en stadig mer integrert del av hverdagen vår. Den nye reisevaneundersøkelsen (RVU 2001) viser at Ola og Kari nå reiser litt lengre hver dag enn for fire år siden, og vi reiser litt fortere noe som gir oss økt geografisk rekkevidde. Tiden vi daglig bruker på å forflytte oss har endret seg relativt lite. Selv for 100 år siden var daglig reisetid omkring en time. I dag er den 62 minutter.
  • Nye smale motorveger ivaretar både fremkommelighet og trafikksikkerhet

    Debatten om bygging av motorveg i Østfold med redusert bredde har gått høyt den siste tiden. I dette innlegget argumenterer Knut Østmoe for at den løsningen som Vegdirektoratet har foreslått virker fornuftig ut fra avveininger om trafikkmengde, sikkerhet og kostnader
  • En av 10 sysselsatt i samferdselssektoren

    Det ble utført 186 000 årsverk innenfor samferdselssektoren i år 2000, og dette er nesten 10 prosent av det totale antallet sysselsatte årsverk i Norge.


Magasin for formidling av forskning fra TØI

Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, 
 E-post: ha@toi.no