De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.
Transportmodeller kritiseres blant annet for ikke å være tilstrekkelige for informert transportplanlegging. Vi forklarer hvorfor transportmodeller er en absolutt nødvendighet for gode transportplaner, og at de er rimelig treffsikre. Budskapet er at transportmodeller består, men kan gjøres bedre. Opponenter bes om heller å komme med konstruktive bidrag til forbedringer.
Samferdselsbudsjettet viser at regjeringen holder tritt med de planlagte rammene for satsing på veg og jernbane i NTP 2014–17.
Realisering av store vegprosjekter krever grundige utredninger hvor den strategiske dimensjonen kan være avgjørende. Uten slike utredninger kan vi risikere å sløse bort milliarder på veger som senere viser seg overflødige.
Hvordan skal ressursene i samferdselssektoren fordeles? Hvordan kan vi bruke ressursene slik at vi oppnår sentrale transportpolitiske målsettinger og økt nytte for samfunnet? Det er temaet i en nylig utgitt antologi fra forskningsprogrammet Concept.
Det er stor interesse både faglig, politisk og i media for hvordan samfunnsøkonomiske analyser brukes i vegsektoren og hvilke resultater de gir. Det er imidlertid mye feilinformasjon, mange misforståelser og myter om samfunnsøkonomiske analyser.
«Den vanlige påstanden fra mange politikere om at pengene ikke følger de mest viktige vegene, er feil!», lyder en av konklusjonene i denne artikkelen.
Regjeringen har i en melding til Stortinget varslet etablering av et nytt utbyggingsselskap for veier. Denne måten å organisere veisektoren på kan vi se som et spennende eksperiment – men samtidig som et utslag av mistillit til dagens politiske system og styringen av etater, i første rekke Statens vegvesen.
I siste nummer av Samferdsel skriver Strand, Halse, Leiren og Olsen at Statens vegvesens bidrag til Nasjonal transportplan er overraskende lite strategisk. De skriver at funnene de har gjort indikerer at systemet for strategisk vegplanlegging som har utviklet seg gjennom fire NTP-er har betydelige svakheter.
Nytte-kostnadsanalyser som benyttes i transportsektoren tar ikke hensyn til nytten av å bedre fremkommeligheten i værutsatte prosjekter. Det er en svakhet, konstaterer artikkelforfatterne.
Magasin for formidling av forskning fra TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas,
E-post: ha@toi.no