Søk i innhold på nettsidene

Du er her

  • Hjem

Politikk

  • Transportpolitikk med konsekvenser for … politikerne

    Demonstrasjoner, kjør-sakte-aksjoner, hærverk på bomstasjoner og bystyremøter som blir avbrutt av bompengemotstandere – dette er noen av reaksjonene som har kommet i kjølvannet av beslutninger om økte bompenger. Også ved valgurnene har innbyggerne uttrykt sin misnøye.

  • Kinkige målkonflikter i transportprosjekter

    «Et investeringstiltak som bidrar positivt til oppnåelse av et mål, kan samtidig bidra negativt til andre mål», skriver artikkelforfatterne. De drøfter hvorfor og mellom hvilke aktører målkonflikter oppstår – og hva som eventuelt kan gjøres for å håndtere dem.

  • Stadtunnelen utredes på nytt

    LITT AV HVERT: Regjeringen har bestemt seg for å utrede den påtenkte skipstunnelen gjennom Stadlandet på nytt. Politikere og andre som har vært pådrivere for tunnelen som skal lede skipsfarten utenom det værutsatte, åpne farvannet ved Stadt, oppfatter det som en trenering.

  • Pop-up-sykkelveier kommet for å bli

    Under koronakrisen poppet det opp provisoriske sykkelveier i mange byer i og utenfor Europa. Det skulle være en midlertidig ordning. Nå kjempes det for at de provisoriske sykkelveiene skal bli permanente.

     

  • Korona og samferdsel

    Kan korona endre transportpolitikken?

    HVA NÅ? «Korona har utløst et behov for nytenkning i norsk samferdsel», skriver Einar Spurkeland i dette innspillet. «Samfunnet trenger derfor ny kunnskap om hvordan fremtidig transportetterspørsel vil være.»

  • Til fordel for grensekryssende persontog …

    LITT AV HVERT: Norge er blant over 20 europeiske land som på nederlandsk initiativ skal samarbeide for å styrke internasjonale persontogforbindelser.

  • En bedre trasé for lyntog Oslo–Stockholm

    En trasé via Lillestrøm og Bjørkelangen er eneste realistiske løsning for lyntog Oslo–Stockholm.

  • Grønt lys for fulle fly

    LITT AV HVERT: Norge gir etter for internasjonalt press og gir flyselskaper grønt lys for å fylle flyene igjen, koronaen til tross.

  • Korona og samferdsel

    Fortsatt reising, men på andre måter

    HVA NÅ? Når professor Knut Anton Mork på invitasjon fra Samferdsel her skriver om samferdselssektoren i koronaens kjølvann, øyner han behov for nytenkning om kollektivtrafikk, om byarkitektur og om hydrogen som drivstoff i veitrafikken.

  • Et videreutviklet nullvekstmål …

    LITT AV HVERT: Regjeringen har, i tråd med bompengeavtalen fra 2019, fastsatt hva Samferdselsdepartementet beskriver som «et videreutviklet nullvekstmål.»

     


Magasin for formidling av forskning fra TØI

Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, 
 E-post: ha@toi.no