Av Harald Aas Den 13. mars innførte regjeringen fri etableringsrett for ekspressbussruter i Norge. Dette kan på enkelte strekninger føre til økt konkurranse og lavere priser. Da bussmarkedet i Storbritannia ble liberalisert for 20 år siden ble det en oppblomstring av selskaper. Resultatene var at prisene i en overgangsperiode sank ned mot det halve. Da det ble fri konkurranse på bussruter til utlandet fra Norge, skjedde omtrent det samme. Stor seier - Dette har vært ”the missing link” i systemet og vil bli trafikkert med to avganger i døgnet hver veg fra sommeren, sier Svendsen. Selv om landet dermed er dekket, mener han liberaliseringen er viktig for å gjøre tilbudet mer komplett og markedsrettet med hensyn til avgangstider. Og veksten i ekspressbussmarkedet regner han med vil fortsette. I 2002 kunne selskapet notere en passasjerøkning på hele 15,1 prosent. Dette er langt høyere enn noe annet transportmiddel i Norge. Fylkeskommunen skal godkjenneDe nye reglene fra Samferdselsdepartementet innebærer at det vil bli gitt løyve til alle som søker om drift av nye ekspressbussruter, forutsatt at søkerne oppfyller fastsatte kvalifikasjonkrav for drift av rutetransport. Fylkeskommunen vil imidlertid fortsatt få mulighet til å fastsette vilkår som skal ivareta hensynet til lokal kollektivtransport, det vil si transporttilbud som fylkeskommunen har ansvar for og som vanligvis mottar økonomisk støtte. Dessuten vil det bli mulig å fastsette spesielle vilkår når det gjelder rutetraseer, trafikknutepunkt og takstsamarbeid. Departementet har også satt som krav at alle ekspressbussrutene skal være tilrettelagt for funksjonshemmede, blant annet rullestolbrukere. Svendsen sier det nå skal bli spennende å se hvordan de ulike fylkeskommunene kommer til å opptre, og mener det ville være ønskelig med en noenlunde lik praksis over hele landet. PriskonkurranseFri konkurranse mellom buss og tog innebærer også at det åpnes for fri konkurranse buss mot buss. Dette kan komme til å gi lavere priser. Tre konsesjoner er allerede gitt mellom Ålesund/Molde via Åndalsnes til Oslo i konkurranse med toget på Raumabanen. Alle de tre selskapene skal etter planen kjøre innenfor Nor-Way systemet. En rute er allerede startet, og tiden vil vise om det er marked for tre slike ruter. Det vil også bli en ny rute fra Geilo/Hemsedal via Drammen til Oslo i konkurranse med toget. I tillegg har selskapet Ekspressbussen AS fått konsesjon på strekningen Oslo – Trondheim. Selskapet har signalisert at billettprisen kun kommer til å koste 270 kroner en vei. Selskapet er ikke med i Nor-Way Bussekspress. Dovreekspressen (Nor-Way Bussekspress) kjører i dag Oslo – Trondheim via Gjøvik til en pris på 615 kroner. Med kundekort oppnås 33 prosent rabatt. Her er det altså duket for solid priskonkurranse. En ordinær billett med NSB Signatur mellom de to byene koster 730 kroner. Her er det også mulighet for å få diverse rabatter. Prisene i Nor-Way systemet bestemmes av en felles tariff avhengig av avstand. Storbritannia- Da busstransporten ble liberalisert i Storbritannia for omkring 20 år siden medførte det en oppblomstring av konkurrerende selskaper til ekspressbusselskapet National Express som hadde et landsdekkende nett. Resultatet var at billettprisene nesten ble halvert. Etter en del konkurser og avskalling av selskaper økte prisene sakte men sikkert igjen og National Express er totalt sett kommet styrket ut av konkurransesituasjonen, sier Svendsen. På ekspressbussruter til utlandet er billettprisen nå ned mot halvparten av hva den er innenlands. Prisene sank drastisk etter at det ble økt konkurranse, og antall passasjerer gikk drastisk opp. Svendsen ser ikke bort fra at vi kan få en liknende situasjon på enkelte strekninger innenlands. Den nye ruten Oslo – Trondheim er et godt eksempel på det. Hvordan dette vil utvikle seg framover vil han ikke gjette på. Det er det utviklingen i markedet som bestemmer. ForsprangSelv med økt konkurranse ser han ikke Nor-Way Bussekspress som truet på noen måte. - Vi har 15 års forsprang på konkurrentene, vi har et etablert merkenavn og et nett av ruter. Erfaringen fra Storbritannia viser at dette er et stort fortrinn og Nor-Way Bussekspress er også bygget opp etter modell nettopp fra National Express. Når ruten mellom Trondheim og Bodø er en realitet, vil vi ha et rutenett på omkring 25 000 kilometer. Subsidiefritt. Det er vi stolte av. NSBs nett er til sammenlikning vel 4000 kilometer, sier Svendsen |
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen