Søk i innhold på nettsidene

Du er her

  • Hjem

Planlegging

  • Kinkige målkonflikter i transportprosjekter

    «Et investeringstiltak som bidrar positivt til oppnåelse av et mål, kan samtidig bidra negativt til andre mål», skriver artikkelforfatterne. De drøfter hvorfor og mellom hvilke aktører målkonflikter oppstår – og hva som eventuelt kan gjøres for å håndtere dem.

  • Stadtunnelen utredes på nytt

    LITT AV HVERT: Regjeringen har bestemt seg for å utrede den påtenkte skipstunnelen gjennom Stadlandet på nytt. Politikere og andre som har vært pådrivere for tunnelen som skal lede skipsfarten utenom det værutsatte, åpne farvannet ved Stadt, oppfatter det som en trenering.

  • Pop-up-sykkelveier kommet for å bli

    Under koronakrisen poppet det opp provisoriske sykkelveier i mange byer i og utenfor Europa. Det skulle være en midlertidig ordning. Nå kjempes det for at de provisoriske sykkelveiene skal bli permanente.

     

  • Korona og samferdsel

    Kan korona endre transportpolitikken?

    HVA NÅ? «Korona har utløst et behov for nytenkning i norsk samferdsel», skriver Einar Spurkeland i dette innspillet. «Samfunnet trenger derfor ny kunnskap om hvordan fremtidig transportetterspørsel vil være.»

  • Til fordel for grensekryssende persontog …

    LITT AV HVERT: Norge er blant over 20 europeiske land som på nederlandsk initiativ skal samarbeide for å styrke internasjonale persontogforbindelser.

  • En bedre trasé for lyntog Oslo–Stockholm

    En trasé via Lillestrøm og Bjørkelangen er eneste realistiske løsning for lyntog Oslo–Stockholm.

  • Korona og samferdsel

    Fortsatt reising, men på andre måter

    HVA NÅ? Når professor Knut Anton Mork på invitasjon fra Samferdsel her skriver om samferdselssektoren i koronaens kjølvann, øyner han behov for nytenkning om kollektivtrafikk, om byarkitektur og om hydrogen som drivstoff i veitrafikken.

  • Koronaen – hva nå med samferdselen?

    HVA NÅ? Mens verden fortsatt plages hardt av koronaen, snakker folk om en annerledes tid – ikke minst innen samferdselen – også etter at verden måtte være kommet noenlunde til hektene igjen. Hvordan bør samferdselssektoren videreutvikles med dette for øye? Samferdsel inviterer til utveksling av tanker, ideer, meninger …

  • En fjerntogstrekning som kan utfordre luftfarten

    «Med kun ti mil nybygget jernbane og raske ekspresstog kan opp mot 50 % av flypassasjerene overføres til utslippsfri jernbane», skriver kronikkforfatteren om reisestrekningen Stockholm–Oslo. Han ser for seg en togreisetid på tre timer og 45 minutter.

  • En annerledes motorveibro

    LITT AV HVERT: Tre skal i stor grad brukes i byggingen av den lenge påtenkte motorveibroen over Mjøsa, melder veibyggeren Nye Veier.


Magasin for formidling av forskning fra TØI

Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, 
 E-post: ha@toi.no