Ringeriksbanen, den som kan gjøre Bergensbanen kortere og raskere, er ingen nyhet. Den har ligget der i årevis, på papiret, uten å bli virkeliggjort. Men i de siste par ukene har den fått et lite oppmerksomhetsløft.
Mens Norge diskuterer argumenter for og i mot bygging av høyhastighetsbaner, får landet en påminnelse om at en modernisering av den eksisterende jernbanelinjen Oslo–Bergen kan gi en reisetid mellom endepunktene på fire timer – ned fra seks–syv timer i dag. Påminnelsen kommer fra en studie som er utført av TØI og i høst er blitt omtalt i flere nyhetsmedier. En virkeliggjøring av en gammel tanke om å bygge Ringeriksbanen, som vil kutte en stor sving i terrenget, er en forutsetning for den reduserte reisetiden. Annelene Holden Hoff, en av forskerne bak studien, redegjør i denne artikkelen.
I noen tilfelle kan det kan være en god idé å la godstrafikken slippe til i kollektivfeltene, og da kanskje på bekostning av elbiler og taxier, mener artikkelforfatterne. «Spørsmålet er til syvende og sist hvilke trafikantgrupper som skal gis prioritet,» skriver de.
Bergen kommune utviste stor handlekraft ved den akutte luftforurensningssituasjonen i januar 2010, men virkningene – på trafikkmengdene og dermed på forurensningssituasjonen – var små. I et folkehelseperspektiv er det viktigere å ha oppmerksomhet om årsmiddelverdien for nitrogendioksid (NO2) enn å bekjempe høye timeverdier
Regjeringens forslag til samferdselsbudsjett for 2011 gir økninger på flere områder. Til tross for dette vil det ta svært mange år før kvaliteten på infrastrukturen er på et akseptabelt nivå
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern