Det er lett å si, eller «forutsette», at kollektive transportmidler skal ta unna veksten i persontrafikken i storbyområdene i årene som kommer. Men hvordan få det til?
En ventet fortgang i befolkningsveksten i de kommende par tiårene vil sette store krav til utbyggingen av det kollektive transporttilbudet her i landet, påpeker artikkelforfatterne. «Etterspørselen etter kollektive transporttilbud vil garantert øke i de mest tettbygde områdene, og det vil bli en stor utfordring å dekke denne etterspørselen,» skriver de.
Konkurransen i luftfarten blir stadig hardere. Lavkostselskap truer små nettverksselskap som går konkurs eller kjøpes opp. SAS har i to runder fått støtte fra de statlige eierne, mens Norwegian endelig har kommet i pluss på egen hånd. Støtte til SAS gir «unfair» konkurranse og er støtte til svenske og danske arbeidsplasser. Rutetilbudet i Norge vil bli ivaretatt selv om SAS ikke klarer seg. Det er derfor ikke riktig av staten å støtte SAS.
Holdningene til trafikantbetaling i Oslo og Akershus er i ferd med å normalisere seg etter en knekk da takstsystemet ble endret og Bærumsringen satt opp i 2008, som en del av Oslopakke 3. Fortsatt er et flertall negative til ordningen, men dette snur med informasjon om hva midlene har gått til. Tre av fire kan akseptere videre trafikantbetaling under ulike forutsetninger.
Liberaliseringen av det europeiske jernbanemarkedet, nedbygningen av de nasjonale monopolene, omstillinger for hundretusener ansatte og åpningen for at nye operatører med nye kommersielle forretningsmodeller skal komme til, er et av de størst sosiale eksperimentene i Europa i dag
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern