Oslo-området står overfor enorme trafikale utfordringer i årene fremover på grunn av stor forventet innflytting som også øker forurensningspresset på hovedstaden. «Tenk stort og helt. Gjør som Stockholm og andre store byer. Bygg gode omkjøringsveier utenom Oslo-gryta», oppfordrer forfatteren av dette innlegget.
Høsten 2004 – det er noen år siden – ble det igangsatt en prøveordning med miljøfartsgrense på Riksvei 4 i Oslo i piggdekksesongen. Dette innebar at den permanente 80-grensen ble redusert til 60 km/t i vintermånedene. Ordningen reduserte svevestøvproblemet i Groruddalen og ble derfor videreført på den samme strekningen vinteren etter.
Denne kommentaren springer ut av en lenge følt frustrasjon grunnet i det jeg opplever som en nærmest absurd diskrepans mellom målformuleringer og praksis i arbeidet med kollektivtransport i de større byene våre
«Vi bør ikke bygge høyhastighetsbaner mellom store norske byer,» skriver professor Steinar Strøm i dette nærblikket, der han fremholder at «vi bør satse på investeringer i veg og bane i områder hvor folk flest bor.»
Byggevarer, medisiner, bøker, mat og drikke… logistikknæringen forsyner norske husholdninger og industribedrifter med «alle varer de trenger», fastslår kronikkforfatterne. De poengterer at næringen nå for første gang er kartlagt på en måte «som gir et begrep om reelle hovedstørrelser, eierskap, nøkkeltall og samfunnsbidrag».
Slik foregår det
Spørsmål og svar pr. e-post.
Den spurte tilbys å bruke opptil tre ganger så stor plass som spørreren, og blir ikke fulgt opp med avklarende spørsmål
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern